Vårterminens studier



Jag vet inte ifall att ni tycker det är intressant eller ej men jag tycker i alla fall att mina studier är sjukt intresseanta ämnen och suktar efter att prata om min C-uppsats och så med mina vänner men ingen jävel är ju intresserad, inte ens pojkvännen :S :P

Så sista terminen, sista kursen och en C-uppsats är ganska viktiga och intressanta saker. Vet inte om jag har nämnt att jag håller på att skriva om Tyskland och andra världskriget i min uppsats. Vi kollar på om andra världskriget har lämnat eller bidragit till en slag kollektiv medvetenhet, moral och ideal. Vi använder oss av diverse olika Sociologiska genier för att ta reda på detta, en vara herrr Émile Durkheim och hans moralsociologi.
Jag har ju alltid varit intresserad av andra världskriget, skrev till och med projektarbetet i nian med Michaela om andra världskriget så detta har varit sjukt intressant. Dessutom så har vi också ett tiotal intervjuer med tyskar där vi frågar dem om kriget och så och det har varit det mest intresseant jag någonsin har gjort att få en sådan slags inblick i indivers tankar och förhållningssätt om ett ämne som är så pass traumatiskt och känslosamt. Får se om resultatet blir lyckat.:)

Sedan går jag nu i vår parallellt med uppsatsen en kurs som heter T6 ( Europeisk integration och diversitet). I stort så väljer vi en region, jag har valt Storbritannien och sedan under tre olika delkurser med olika samhällsintriktningar kommer vi att formulera frågeställningar i förhållande till vår region och sedan skriva ett "paper" om regionen. Sedan i maj kommer vi att sammanställa alla tre delkursers papers så att det blir som en slags uppsats. Som sagt har jag valt Storbritannien eftersom det verkade vettigast då jag antagligen vill jobba i England, London, i framtiden. Första delkursen handlar om Europeisering och instutitionell förändring och jag har valt att titta på om Storbritanniens inflytande i Europa minskar i och med att dem har valt att stå utanför Europapakten. Europapakten är en finanspolitiska union som alla medlemstater i EU har anslutit sig till, förutom Storbritannien som faktiskt la i en veto över att pakten skulle få vara en del av själva EU. Så nu är Europapakten en mellanstalig union som existerar utanför EU men som fortfande får ta del av EU:s institutioner.
För att få in europeiseringsperspektivet ska jag titta på om England lämnas bakom den europeisering som sker i Europa just nu i och med den nya finanspakten eftersom dessa länder nu gå framåt och vidare i samarbetet och europeiserar medan England står utanför.

Well well, väldigt korfattat och kanske fullkomligt ointressant, oförstått och värdelöst but there it is.

Nu Revenge, ha en trevlig kväll(natt)

Kommentarer
Postat av: Michaela

Projektarbetet i gymnasiet menar du väl? ;)

2012-02-17 @ 22:13:50
Postat av: Maria

haha juste fan. det var så länge sen, börjar nog bli senil:P

2012-02-18 @ 18:48:08
URL: http://aptitude.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0